Sunday, March 1, 2009

almond cookies




sabtu semalam, anak yg no 3 wani suruh saya buat cookies..
dia kata lama ibu x buat any cookies..
biasalah..ibu dia kan bab masak2 memang m***s...
since dia beriya2 nak saya buat cookies..
so saya buat lah cookies paling simple dlm pasaran...
almond cookies...
wani minta saya tabur rice ball atas cookies...
so saya tabur separuh...separuh lg just plain...
yg ada rice ball...sekejap je langsai...
now ni tinggal yg kosong je..
tu ayah depa punya bahagian..
tak abiskan kena ngan saya...hihihi

Bhn2nya

115gm mentega
100gm gula perang
100gm gula kastor
1 bj telur
155gm tepung gandum
100gm serbuk badam
50gm cip coklat
1/4 sd teh serbuk penaik
1/4 sd teh esen vanilla

cara2nya

Pukul hingga kembang mentega,gula perang dn gula kastor
Masukkan telur yg tlh dikacau perlahan
tmbahkan esen vanilla utk hilangkn hanyir telur
gaulkn adunan tadi bersama tepung,serbuk penaik dn serbuk badam sehingga sebati
taburkan cip coklat. Terus gaul hingga rata
bentukkan adunan menjadi bebola kecil
ltk dlm dulang pembakar
tekan dgn blkg sudu garfu hingga leper
bakar selama 15-20 min dgn suhu 160C
sejukkan biskut seblm disimpan